Pages

Friday 7 August 2020

Trip Pulau Redang, Terengganu sebelum PKP 15-17 Mac 2020

Assalamualaikum.

Just nak share sikit percutian sebelum PKP haritu. Maaf lambat.

Cuti sekolah bulan Mac 2020 haritu, aku dan 2 lagi kawan berkesempatan buat trip ke Pulau Redang, Terengganu. Disebabkan plan agak last minit, kami ambil pakej 3 hari 2 malam dengan Perhentian Sunny Travel menginap di Redang Holiday Beach Villa. Pakej fullboard.

Kami naik flight dari KLIA dan turun di Kuala Terengganu. Dari airport kami naik Grab ke hotel yang terletak berhampiran jeti Shahbandar. Memang plan nak stay area sini sebab keesokan paginya kami akan menaiki bot dari Jeti Shahbandar ni. Agent bagitau suruh tebus tiket feri di kaunter 5 yang mana ikut accommodation yang kita ambil dalam pakej. Untuk accommodation kami, ada dua waktu feri iaitu 8.30 am dan 11.00 am. Aku nasihatkan ambillah yang awal pagi. Lepas dah tebus tiket feri, kena pergi beli tiket Marine Park kat kaunter nombor 2 pula ye. Tunjukkan IC dan bayar RM5 seorang untuk tiket. Kalau nampak kat kaunter tu tak ramai orang pergilah beratoq cepat2 sebab once peak hour dia punya line tu panjang uiii.

Dari jeti Shahbandar nak sampai ke Pulau Redang ni dalam 1 jam setengah. Tapi dah sampai kat suatu tempat tu hampir dengan jeti Pulau Redang, kami diarahkan untuk tukar bot sebab dibahagikan ikut lokasi accommodation kita. Bot seterusnya ambil masa dalam 10 minit ja untuk drop off kat Jeti Laguna. Dah sampai Jeti Laguna, akan ada wakil daripada resort datang ambil bawa ke tempat penginapan masing-masing ye. Macam kitorang traktor mai angkut pergi resort ikut jalan belakang. Sampai je resort, ikut nasib kalau nasib baik bilik dah ready. Macam kami bilik tak ready lagi, so kita ambil peluang bergambar dan jalan-jalan ke kawasan sekitar. Area kami stay ni macam private beach sebab kebanyakannya adalah pengunjung yang stay area situ je. Best, senyap dan tenang je.

Suka lepak sini sebab spot ni cantik
Cantik airnya
Ni tempat penginapan kami sepanjang 3 hari 2 malam

Pukul 12 makan tengah hari dah dihidangkan. Lepas tu dalam pukul 2 pm akan start open trip snorkeling. Sebab tu aku suggest ambil bot awal pagi sebab nanti rushing nak snorkeling dan makan tengah hari. Lepas solat dan makan kami bersiap sedia untuk trip snorkeling. Jaket keselamatan dan peralatan nak snorkeling kena sewa. Dalam RM30 seorang kalau tak silap. Nasib kami tak berapa baik, air deras takut aiihh nak snorkeling. Kenapa slot snorkeling ni dipanggil open trip? Sebabnya ikut ke atas boatman nak bawa ke spot mana. Lepas balik dari trip snorkeling, ada disediakan minum petang then lepas dalam pukul 7 tu ada makan malam pula. Semua makanan disediakan adalah buffet.

Keesokan harinya lepas solat Subuh kitorang lepak depan bilik layan sunrise. Best pagi-pagi ni di pulau, sejuk dan tenang je. Seterusnya pergi breakfast dan bersiap untuk trip snorkeling di marine park tak silap. Lepas tu balik makan tengah hari. Trip snorkeling pukul 2 petang tu dibatalkan sebab angin kuat dan ombak bergelora. So kami just jalan-jalan keliling pulau je. Di sekeliling pulau petang tu semua resort menaikkan bendera merah menandakan pengunjung tak dibenarkan bermandi manda di laut sebab bergelora. So please alert kalau ada sign tu ye. Bukan apa ini untuk keselamatan anda juga. Malam tu ada BBQ secara buffet juga.

Melayan perasaan walaupun tak la nampak sangat sunrise tu..hiks..

Hari terakhir lepas breakfast kami check out dan ambil bot balik ke Jeti Shahbandar. Lepas tu jalan-jalan Pasar Payang sebab lokasinya sebelah je dengan jeti Shahbandar tu. Malam tu kami ambil flight balik ke KLIA.

*note: Pada waktu sekarang ini (cerita ini disiarkan) tak sure la samada tempat dan pakej yang kami pergi haritu masih ada dan available lagi atau tak. Kalau nak tau, boleh try google Redang Holiday atau Perhentian Sunny Travel tengok ye.

1. yang dekat jeti syahbandar tu apa nama hotelnya.. yuzliana@yahoo.com

1. kami stay di hotel Sri Tanjung dalam 3 minit jalan kaki ke jetty syahbandar tu