Pages

Ads 468x60px

Labels

Thursday 1 October 2015

Contoh itinerary Jepun (musim bunga) 10 hari

Assalamualaikum.

Seperti yang dijanjikan, saya nak berkongsi draf itinerary kami sepanjang di Jepun ketika musim bunga lepas. Itinerary ini disediakan kawan saya & adiknya yang bekerja di sana. Saya hanya mngikut or menyelit dalam trip ini sahaja. Maaf kerana terlewat ye..




Total budget hanya secara roughly. Ianya bergantung berapa banyak souvenir or berapa kali anda makan di luar. Dari RM6k tu saya ada duit baki lebih kurang 30,000 Yen lagi..

Sedikit tips:
1) Sebelum ke Jepun. Boleh la download Navitime in Japan Apps. Apps ni ada tunjuk jadual, waktu dan map subway di Jepun. Anda boleh tulis depart dari station mana dan hendak ke station mana. Apps ni akan tunjuk masa dan station mana yang harus tukar.
Ni contohnya: 

Sila download apps yang dibulatkan dengan marker biru.


Ni contoh perisian dalam apps berkenaan.

2) Untuk JR Kanto Pass. Maaf saya tak sure sama ada berbaloi atau tak. Huhu..ni kawan saya yang sarankan kitorg beli. So, saya just ikut je..boleh tengok route dibawah ye.


Pass ni cover tempat-tempat dalam map ni atas termasuk yang shinkansen or bullet train). Setiap kali nak guna ni, just tunjuk je kat kaunter dan pegawai di kaunter JR akan cop sebelum bagi korang lalu. Tapi ingat ye, kalau nak guna ni kena naik train JR SAHAJA.
 Di Jepun, setiap subway station ada banyak company train/subway. Ini bermakna kalau korang terpaksa naik subway selain JR, korang kena pergi beli tiket subway macam biasa.

* Tips2 lain akan diupdate dari semasa ke semasa*

0 comments:

Post a Comment