Pages

Ads 468x60px

Labels

Tuesday 19 July 2016

Contoh itinerary dan bajet road trip South Island, New Zealand (spring) + Melbourne (transit)

Assalamualaikum.
Ini adalah contoh bajet dan itinerary kitorg selama 11 hari di South Island, New Zealand pada musim bunga November 2015. Trip ni 16 hari sebenarnya campur sekali dengan Melbourne. Itinerary ini hanyalah sebagai panduan. Ianya boleh diubah bergantung kepada minat dan kecenderungan serta bajet masing-masing untuk explore South Island, New Zealand ye... (^___-)

kereta sewa (nissan sylphy): nzd213/pax
fuel: nzd150/pax
makanan beli kat Pak n Save: nzd50/pax

Total: nzd413
 
Accommodation
1) Lake Tekapo Motels & Holiday Park - nzd 42/pax
2) Butterfli Lodge, Queenstown - nzd 35/pax - 2 nights: nzd70
3) Milford Sound Lodge - nzd41/pax
4) Nugget view kaka point - 58nzd/pax
5) Beach Lodge Motel, Dunedin - nzd45/pax
6) Alpine Motel Wanaka - nzd45/pax
7) Ivory Tower Backpackers Lodge, Foz Glacier - nzd40/pax 

8) Greymouth Seaside Top 10 holiday park - nzd36/pax
9) Amber Kiwi Holiday Park and Motel, Christchurch - nzd 37/pax
Total: nzd414

Activities
1) Wanaka Skydiving (package with cameraflyer + pics + vid): nzd528/pax
2) Kawarau Bungy Jumping + zipride + combo (vid + pics): nzd295/pax
3) Luge & gondola: nzd48/pax
4) Milford Sound cruise: nzd40/pax
Total: nzd911






*Sedikit pembetulan, kitorg naik Milford Sound Cruise pada 13/11/2015 ye...


Iols nak share sikit tips untuk trip ni ye. Check it out.

1) Nak masuk Australia dan New Zealand sila declare semua makanan dan ubat-ubatan yang dibawa. Kalau tidak, anda akan didenda. Sila check kt website immi Oz & NZ apa mknn yg boleh & tak boleh dibawa ye. Better buat list senarai semua makanan dan ubat yg dibawa. Asingkan satu beg untuk barang-barang yang perlu di'declare'.
2) Di NZ, sila pandu kereta ikut had laju ditetapkan. Had laju standard adalah 100km/j & had laju di town atau pekan kecil hanya 50km/j. Kalau tidak, akan ada yang escort & ekori anda. So jaga-jaga ada yang memandang ;P
3) Kat NZ ni cuaca unpredictable. Satu hari anda boleh jumpa 4 musim skaligus. So be prepared.
4) Kalau nak beli tiket flight dari Australia ke New Zealand, boleh gunakan location negara terbabit. Contohnya: jetstar.com.au atau jestar.com.nz. Jangan lupa subscribe newsletter promotion utk dpt harga murah. Tiket ni kitorg monitor dari awal tahun. Selain Jetstar, boleh juga naik Air New Zealand.
5) Rate NZD paling rendah pernah cecah 1nzd = RM2.55 tapi waktu aku pegi rate 1nzd = RM2.9 plus. So, kalau korang tengok rate rendah better beli/tukar siap2.
6) Nak masuk Oz kena apply ETA (mcm visa tp electronic version. boleh minta travel agent buatkan or apply online 30aud). Utk NZ tak perlu visa utk M'sian.
7) Souvenir murah kat NZ cari di kedai DFO. DFO ni ada kat Queenstown & Christchurch.

8) Kepada yang tertanya-tanya musim apakah yang best di New Zealand, bagi aku semua season kot. Walopon tak pernah pergi semua season kan. Hiks2...tapi personally bagi aku, aku suka musim spring & summer. Best pergi waktu bulan November awal2 bulan gitu sebab korang boleh tengok lupins yang tengah kembang mekar...lawa beb...Tapi harus diingat musim summer adalah peak season.
9) Korang boleh beli ayam jenama BRINKS sebab ianya ada halal certificate. Ayam ni ada dijual di Pak n Save. 
10) Pasaraya Pak n Save memang murah. Kat sini korang boleh beli barang basah & borong chocolate Whittakers. Pergh marvelous betul chocolate Whittakers tuh...Bila korang beli barang2 di Pak n Save, korang boleh dapat discount untuk fuels. Pak n Save pun ada stesen minyak tau.

Apa lagi eyh? hmmmm....takpe la kalo ada lagi nanti iols update ye.  Ada apa-apa soalan don't hesitate to ask me okay...InsyaAllah ada masa dan apa yg iols tau, iols jawab ye... ^_______^

*Yeahhuuuu...akhirnya siap gak post entry pasal New Zealand.*




2 comments: