Pages

Ads 468x60px

Labels

Thursday 18 September 2014

Travelog Adelaide (summer) - Hari 4: Hahndorf (strawberry picking, German town)

Hari keempat, memandangkan cuaca pagi yang cerah, maka kawan saya mengambil keputusan untuk membawa kami pergi memetik strawberi. Ladang strawberi yang diberi nama Beerenberg ini terletak di Hahndorf dan mula beroperasi sejak 1839. Bayaran dikenakan untuk memasuki ladang strawberi adalah sebanyak 4AUD kira-kira RM12 dan bagi yang ingin membawa pulang strawberi, dikenakan bayaran $9.50 untuk setiap satu kilogram (kg). 






Di sini, kita boleh memetik sendiri strawberi yang hendak dibawa pulang dan juga merasa sendiri kelazatan buah yang segar dari ladang. Saiz buah strawberi di sini lebih besar dan sangat manis berbanding di Malaysia. Kepada yang ingin memetik strawberi ketika lawatan ke Adelaide, ia hanya ada ketika musim panas sahaja, dari bulan Oktober sehingga bulan April setiap tahun. 



So yummy...waktu ni, tangan kanan petik makan, tangan kiri petik strawberry letak dalam bekas...pergh2..nikmatnya..dah manis, besar2 pula tu...


Di Hahndorf ini juga terletaknya German Town. Terdapat pelbagai barangan berunsurkan kebudayaan Jerman turut dijual di sini.





Kedai-kedai di sekitar German Town di Hahndorf

1 comments: